Bestellen
In samenwerking met

Melk tijdens de zwangerschap

(ADVERTORIAL)

Een toekomstige moeder draagt niet alleen de verantwoordelijkheid voor haar eigen gezondheid, maar ook voor die van haar kind. Een gezonde voeding, zelfs al vóór de zwangerschap, draagt bij aan een goede gezondheid van moeder én kind. Samen met andere basisvoedingsmiddelen kunnen halfvolle of magere melk en melkproducten een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonde voeding.

Foliumzuur en Vitamine D
Melk en melkproducten hebben een hoge ‘nutriëntendichtheid’: ze leveren veel belangrijke voedingsstoffen, zoals eiwitten, vitamines en mineralen, en relatief weinig calorieën. Voor zwangere zijn melk en melkproducten belangrijke bronnen van calcium. Calcium is bijvoorbeeld nodig voor de opbouw van de botten van de baby. Volgens de Gezondheidsraad krijgen zwangere vrouwen, met uitzonde ring van vitamine D en foliumzuur, genoeg vitamines en mineralen binnen als ze eten volgens de Richtlijnen goede voeding. Voor foliumzuur en vitamine D geldt een suppletieadvies van respectievelijk 400 µg en 10 mcg per dag. Het advies van vitamine D geldt de hele zwangerschap en foliumzuur tenminste 4 weken voor conceptie tot 8 weken erna.

Hogere eiwitbehoefte
Tijdens de zwangerschap hebben vrouwen meer eiwit nodig dan normaal. Eiwit is nodig voor de groei van de baarmoeder, placenta, borsten en natuurlijk van de baby zelf. In Nederland krijgt men gemiddeld ruim voldoende eiwit binnen. Daarom zijn er geen specifieke adviezen omtrent de eiwitinname voor zwangere.

Hoeveel melk en kaas zijn nodig?
Het Voedingscentrum adviseert zwangere om dagelijks 2-3 glazen (300-450 gram) halfvolle of magere melk(producten) en 2 plakken (40 gram) kaas (30+) te nemen. Dit is gelijk aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden voor volwassenen van 19-50 jaar.

Eten voor twee?
Een zwangere vrouw heeft dagelijks ongeveer 360 kilocalorieën meer nodig dan een niet-zwangere. Toch betekent dit niet dat een zwangere meer moet eten. Zwangere vrouwen zijn namelijk gemiddeld genomen minder actief dan vóór de zwangerschap. Ze verbranden dus minder calorieën met beweging. Het Voedingscentrum adviseert daarom om ongeveer net zoveel te eten als vóór de zwangerschap. Van brood mag iets meer: 4-7 sneden in plaats van 4-5 per dag. Verder hebben zwangere iets meer nodig uit de groep vlees, vis, ei en peulvruchten: gemiddeld zo’n 100-125 gram per dag in plaats van 100 gram. Verder moet een zwangere vrouw oppassen met rauwmelkse zachte kaas.

Meer informatie is te vinden op:
zuivelengezondheid.nl en allesbegintmetmelk.nl.

Brochures voor gezondheidszorgprofessionals
Bij de Nederlandse Zuivel Organisatie kun je kosteloos diverse brochures bestellen over gezond eten tijdens de zwangerschap en gezond eten voor kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar. Kijk op zuivelengezondheid.nl en klik op brochures.

actueel
  • 15-7-2021 - Rouwverlof na miskraam

    In Nieuw-Zeeland is er in maart een nieuwe wet aangenomen, waarbij zowel vaders als moeders verlof krijgen na een miskraam of doodgeboorte. Ongeacht de duur van de zwangerschap hebben zowel vrouwen als mannen recht op drie dagen miskraamverlof. Nederland onderzoekt nu ook of dit in ons land geïntroduceerd kan worden.

    Lees verder ...
  • 15-6-2021 - Melk tijdens de zwangerschap

    Een gezonde voeding, zelfs al vóór de zwangerschap, draagt bij aan een goede gezondheid van moeder én kind. Samen met andere basisvoedingsmiddelen kunnen halfvolle of magere melk en melkproducten een belangrijke bijdrage leveren aan een gezonde voeding.

    Lees verder ...
  • 8-6-2021 - Geboortezorg Vakdag voor kraamverzorgenden

    Na het succes van de eerste editie in februari 2020 krijgt de Geboortezorg Vakdag een vervolg. Dit jaar vindt het event online plaats op donderdag 24 en vrijdag 25 Juni. Inschrijven kan tot en met 22 juni 23:59 uur.

    Lees verder ...
  • 8-6-2021 - Geboortezorg Vakdag voor verloskundigen

    Na het succes van de eerste editie in februari 2020 krijgt de Geboortezorg Vakdag een vervolg. Dit jaar vindt het event online plaats op donderdag 24 en vrijdag 25 juni. Inschrijven kan tot en met  22 juni 23:59 uur.

    Lees verder ...


GetUserInfo (in session):
(nr. = 1 geeft aan of er een controle op IP adres is uitgevoerd)
Aantal postcodes in DB:
0
(het aantal plaatsen in de DB met deze postcode)
IP adres:
3.235.174.99
(het ip adres van de bezoeker)
Plaats (in session):
(geselecteerde plaats uit IP adres / door gebruiker aangepast in shopping)
Postcode (in session):
(geselecteerde postcode uit IP adres / regiokeuze van de bezoeker)
Gekozen provincie (in session):
(geselecteerde provincie aan de hand van de postcode / regiokeuze van de bezoeker)

JQ categorie shopping:
JQ postcode shopping (in session):
JQ gekozen plaats shopping (in session):
JQ gekozen plaats shopping: