Nataal - editie 45

42 NATAAL .nl door het leren van elkaar. We bieden eigentijds onderwijs aan, maar waarborgen ook de kwaliteit.” Loopbaanperspectief De interesse in de vernieuwde opleiding is er, ziet Marian Borghuis van Naviva. Maar is het genoeg om de benodigde kraamverzorgenden te werven en te behouden voor het vak? Borghuis is hoopvol, maar denkt ook al verder na over de toekomst van het vak. Ze is zelf ooit als kraamverzorgende begonnen en via de verpleging en het onderwijs weer bij kraamzorg teruggekomen, maar in een andere rol. “We moeten loopbaanperspectief bieden”, meent ze. “De overheid heeft het project ‘De eerste 1000 dagen’ opgezet en erkent het belang van een goede gezondheidszorg rondom de pasgeborene. Waarom zou de kraamverzorgende niet ook buiten de kraamweek gezinnen kunnen helpen? In de hele keten van de geboortezorg zijn er mogelijkheden. Zo is er Centering Pregnancy waarbij aanstaande moeders met elkaar ervaringen en tips uit wisselen, onder begeleiding. Daarbij zou een kraamverzor­ gende een nog specifiekere rol kunnen spelen. En misschien kan zij na de acht dagen bij het gezin ook nog van betekenis zijn. Wij zeggen hier dat we onze mensen opleiden tot babyexpert. In de nieuwe gezinssituatie waarin de baby is geboren is het de zorgprofessional die het gezin coacht en begeleidt, bijvoorbeeld bij een goede hechting. Dit zijn nu zo mijn hersenspinsels. Ik ben verantwoordelijk binnen mijn organisatie voor innovatie, dus ik blijf alert op mogelijkheden voor onze kraamverzorgenden.” n Een zij-instromer Soraya Douhou (25) is sinds december 2019 kraamverzorgende. Ze behaalde haar diploma via een leerwerktraject bij ROC Midden Nederland, de voorloper van de modulaire opleiding. “Ik had mbo 4 marketing en communicatie gedaan en zakelijke dienstverlening. Ik heb bij het OM gewerkt en in andere banen, maar bleef zoeken. Via via hoorde ik van de combinatie van werken en leren. Zo kwam ik bij de opleiding tot kraamverzorgende. In mijn klas zaten veel dertigers, een paar jonge meiden en ook iemand van 54 jaar. De combinatie van praktijk en lessen paste echt bij mij. Het was fijn geweest als ik eerder had geweten dat dat kon. Ik leer makkelijker van de praktijk dan wanneer ik heel diep in de boeken moet duiken. Ik liep telkens met een andere collega mee in een gezin. Bij de opleiding bespraken we dan de situaties en hoe je daarmee omgaat. Wat doe je uit gevoel, wat vanuit professie. Je kunt zoveel betekenen voor een gezin. Ik vind het ook leuk dat ik bij mijn werkgever ook wat extra dingen mag doen zoals pas een presentatie houden bij de voorselectie van nieuwe collega’s. Of het voor altijd is? Dat is toch lastig te zeggen. Voor nu ben ik op mijn plek en dat heb ik niet eerder zo gevoeld.” FLEXIBELE OPLEIDING

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1