Nataal - editie 48

NATAAL .nl 23 Drie studenten verloskunde vertellen hoe zij hun studie tijdens de coronapandemie ervaren. Spoileralert: ze snakken ernaar weer gewoon naar school te kunnen. Opleidingsmanager Monique den Arend belicht hoe hard er wordt gewerkt om onderwijs en stages zo normaal mogelijk door te laten gaan. Tekst: Eveline van Herwaarden “Binnen de beperkingen van de maatregelen pakken we alle ruimte die er is”, zegt Monique den Arend, opleidingsmanager Academie Verloskunde Groningen. “We zien dat de coronamaatregelen hun tol beginnen te eisen op het mentale vlak. Studenten geven aan dat ze het moeilijk hebben. Ze vinden online onderwijs lastiger en missen de sociale contacten die juist zo belangrijk zijn in je studententijd. Ook onze medewer- kers en docenten hebben er allemaal genoeg van. En eerlijk gezegd, zelf mis ik de contacten in de gang en de gesprekken bij de koffieautomaat ook. Nu pas merk je hoeveel je regelt tussen vergaderingen en telefoon- gesprekken door.” “Tijdens de eerste lockdown kregen we heldere regels opgelegd. Alleen de praktijklessen mochten doorgang vinden op school, de rest moest online. Een hoop gere- gel. Al snel liepen we er in het voorjaar ook tegenaan dat sommige stages werden afgebeld. Er is hard gewerkt om daar vervanging voor te vinden. En na de zomer kwamen de nieuwe eerstejaars. Ik vond het heel belang- rijk dat de introductieweek doorging, zodat zij elkaar en hun docenten goed konden leren kennen. We hebben binnen de regels steeds alle ruimte gepakt die er was. Soms moet je een beetje creatief zijn. SLC-coaches heb ik bijvoorbeeld gestimuleerd om met een groepje studenten naar het terras te gaan toen dat nog kon.” “Binnen ons gebouw zijn we streng. We voldoen aan alle coronamaatregelen, met looproutes en een maxi- maal aantal studenten in de klas. Onze leslokalen zijn niet groot genoeg voor veertig eerstejaars die afstand moeten houden. Daarom gebruiken we meerdere loka- len om hen te herbergen en heb ik grotere zalen buiten onze school gehuurd. Zo kunnen ze toch als groep les krijgen. Ook voor de ouderejaars maken we af en toe gebruik van deze mogelijkheid.” “De omschakeling naar online onderwijs is voor veel docenten lastig geweest. We hebben hen zo goed mo- gelijk ondersteund, met online training vanuit Inholland, het aanbieden van tools en de mogelijkheid om vragen te stellen. Op zich gaat het online lesgeven nu goed. Omdat de coronacrisis zo lang duurt, zijn we docenten ook didactisch en methodisch gaan bijscholen over online onderwijs. Hoe maak je je lessen interactief, hoe houd je studenten betrokken, dat zijn nu belangrijke onderwerpen.” “We doen er echt alles aan om studenten zo goed mogelijk onderwijs te geven, studievertraging te voorkomen en iedereen mentaal gezond te houden. Makkelijk is het niet, want er zijn steeds opnieuw onzekere factoren. Zo werd ik net nog gebeld door een ziekenhuis dat besloten heeft de komende tijd geen studenten toe te laten. Als de besmettingsaantal- len weer omhoog gaan, kan het regelen van stages nog een groot probleem worden. Ik hoop dan ook dat iedereen gehoor geeft aan de oproep van de KNOV en inziet dat stageplekken voor nieuwe verloskundigen hartstikke belangrijk zijn.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjA3NTA1